Ontmoetingen en lekker touren - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Isabel Weijtens - WaarBenJij.nu Ontmoetingen en lekker touren - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Isabel Weijtens - WaarBenJij.nu

Ontmoetingen en lekker touren

Door: Isabel Weijtens

Blijf op de hoogte en volg Isabel

25 Oktober 2015 | Vietnam, Hoi An

Woensdag zijn we vroeg opgestaan omdat we de dark Cave wilde bezoeken. We gingen met een hele groep van mensen die we hadden leren kennen.Het duurde wat langer, aangezien er wat mensen gedoe en pech hadden met hun scooters, maar ach, wat maakt het ook uit. De grot was prachtig! We tokkelden naar de ingang en zwommen vervolgens naar binnen om daar te voet veder te gaan. Zo speciaal om zo door een grot heen te lopen en te zwemmen, alsof je gewoon in een andere, nog niet ontdekte wereld bent. Na een tijdje gingen we naar het modderbad in de grot. In het begin probeerde ik alleen mn vingertoppen de gebruiken om me houvast te geven, maar dat veranderde ook vlug toen ik tot mn navel in de modder stond. Het was super grappig, want je kon in de modder gaan zitten, zonder dat je ergens op zat, dus door je gewicht te verdelen dreef je eigenlijk. Na het modderbad konden we ons in het water van de grot wassen en zwommen we weer terug naar het warme zonlicht, want het was ondertussen toch wel fris geworden.
We waren allebei super super moe, wanr het was best een intensieve tocht, dus we besloten niet meer naar de Paradise Cave te gaan. We kwamen helemaal voldaan en vermoeid in het hostel terug.

Donderdag hadden we het wel verdiend om uit te slapen, dus dat hebben we ook mooi gedaan. Onder het genot van een broodje ei chili hebben we onze route een beetje uitgestippd. En als je het zo bekijkt, zijn we alweer bijna thuis, want de tijd vliegt echt om. We hebben lekker rustig aan gedaan en wat gechillt met Tom, een Engelse jongen die we hadden ontmoet. Hij vertelde het meest ongemakkelijke verhaal ooit. Toen we in de grot waren, hij was daar ook bij, was er ook nog een stel met ons mee, hij had dat alleen niet helemaal door. Dus toen hij s'avonds een biertje op had vroeg hij aan de jongen van het stel 'So, your traveling with your mom?'. Njah heel veel meer heb je niet nodig om letterlijk door de grond te zakken. We hebben er maar van geprofiteerd en er goed om gelachen ;) 'S middags namen we de bus naar Hue en het was een prima rit. We vonden een super leuke homestay/hostel midden in het centrum. De mensen waren zo intens lief en hartelijk, ecbt hartverwarmend. S'avonds hebben we ons naar een bar gwaagd en onder het genot van een drankje een dansje gedaan. Het was een super westerse bar, echt wel even genieten!
Vrijdag konden we eerst genieten van een overheerlijk ontbijtje in ons hostel. Even lekker rustig opstarten, dat hadden we wel nodig na de avond ervoor. Ze verkopen in Hue veel kleding, dus we besloten het er van te nemen en te gaan winkelen. Zoveel mooie stoffen, alleen toch niks gevonden. Wat eigenlijk helemaal niet erg is, want in principe heb ik natuurlijk niks nodig, alhoewel het toch leuk blijft. 'S middags gingen we naar de markt en naar de supermarkt om inkopen te doen. En gek genoeg is de supermarkt met de houdbare dingen meestal goedkoper. Super raar, want er is airco, beveiliging, prijslabels en heel veel personeel.
Als lunch hadden we eigenlijk loempia's, alleen dat was varkensvlees dus ik had iets heel geks. Een jelly achtige rijst substantie, waar brokkelige garnalen in zat. Niet echt mijn favoriet... Na nog een tijdje in het park besloten we te gaan uitrusten in ons hostel, wat helaas mislukte aangezien er zoveel leuke winkels waren. Ik heb een super leuk turquoise jurkje met open rug gekocht, helemaal verlieft op! We waren voor het dinner uitgenodigd door ons hostel bij een traditionele Vietnamese bbq en dag wilde we natuurlijk graag meemaken. Er werd een soort van grote pot met vuur in het midden van de tafel gezet. Tussen twee roosters werd een laag blad, waterbuffel en nog een laag blad geroosterd. Vervolgens maakte je samen met een rijstbladen, noodles, champignons, salade en het vlees een fresh sprongroll. Echt wauw, zo lekker.

Zaterdag wilden we de graftombes bezoeken, die in Hue erg bekend zijn. Dus we huurden samen met Conner, Kathleen en Nicky fietsen en gingen op weg naar de tombes. Het was wel grappig, want Nikcy en Kathleen komen uit Amerika en zijn het niet zo gewend om te fietsen. Dus het slingerde en ging tergend traag. Het was ongeveer 15 km fietsen en de weg was prachtig, maar ook absurd heet. De toen we eindelijk arriveerden soppten we alle vijf van het zweet. Maar het was het waard, want de tombes waren prachtig. Eigenlijk zou ik het geen tombes noemen, maar gewoon tempels, mjah, klein detail;) Terug in Hue hebben we onszelf goed getrakteerd op een stevig dinner, met als toetje een pannenkoek met banaan en chocolade. Echt super super overheerlijk.

Vandaag was onvergetelijk. We huurden een scooter en zijn van Hue naar Hoi An gereden. De omgeving was zo absurd mooi en het is heel erg gaaf om zo door het prachtige landschap te crossen. Onderweg zijn we naar de olifanten waterval gegaan en dan was wederom een genot voor het oog. Zo'n ruwe rivier een ecbt kraak en kraak helder water. De rest van de tocht was minstens zo mooi als het begin en we genoten vollop. Eenmaal in Hoi An hadden we snel een hostel gevonden en toch maar een privé kamer genomen. Want we waren het continu onder de mensen zijn een beetje zat. Het was een geweldige dag.

De tijd vliegt en het weg zijn van huis begint nu pas echt door te dringen! Dat komt helemaal goed hier dus ;)

Tot de volgende keer,
Isabel

• 25 Oktober 2015 - 19:09

Ingrid:

Wederom een mooi verhaal, kan haast niet wachten tot het volgende!
    Liefs xx

• 27 Oktober 2015 - 15:11

Wilma:

Wat een superleuk verslag weer. Heb begrepen dat Hoi An een paradijs op aarde is?
    groetekens, W.