Mekongdelta: veel bussen & veel groen - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Isabel Weijtens - WaarBenJij.nu Mekongdelta: veel bussen & veel groen - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Isabel Weijtens - WaarBenJij.nu

Mekongdelta: veel bussen & veel groen

Door: Isabel Weijtens

Blijf op de hoogte en volg Isabel

16 November 2015 | Vietnam, Châu Ðốc

Woensdag hebben we wederom uitgeslapen en wederom weinig uitgevoerd. Het leek een beetje op weekend, super gek, want daar doen ze hier dus helemaal niet aan. Of je nou maandag- of zaterdagavond over straat loopt, het is even druk.
Verder zijn we naar de supermarkt geweest en hebben we gegeten en dat was het wel weer zo'n beetje.

Donderdag was al een stuk actiever, we wilden namelijk naar Ca Mau, dus we moesten wel van onze kamer af komen. Na een rustig ontbijtje hebben we de boel weer ingepakt en zijn we met de motertaxi naar het busstation gegaan.
Het is hier wel grappig, want als je aan de eerste persoon verteld waar je heen wil, gaat iedereen zich er mee bemoeien en helpen. Zo hadden we zelf nog niet eens door dat we de bus hadden gevonden, werd Hanna's tas al opgepakt en weggebracht om in te laden.
We hadden een semi slaapbus, dikke prima dus. 4,5 uur later kwamen we aan bij het busstation van Ca Mau en werden we met een mini busje naar het hotel gebracht, wat een service! Het hotel wast we eigenlijk heen wilden was al vol, dus zijn we naar de buren gegaan. Daar was wel plek en het was goedkoop, alleen zaten we wel echt in een bunker. Geen raam, betegelde muren en tl-verlichting, wat een feest.
We zijn dan ook snel naar de markt gelopen, maar dat was wel een tikkeltje smerig. Ze verkochten allemaal gekke vlees producten. Ook gevilde slang, best wel heel erg vies om te zien, heel lichtroze vlees met bloed, jakkie. We zijn dus toch maar snel doorgelopen naar de groenten en fruit afdeling.
We werden echt gigantisch aangestaard, want we waren letterlijk de enige westerlingen die aanwezig waren in de stad...

We konden vrijdag lekker rustig opstarten. Alhoewel ik toch al optijd wakker was, aangezien het bed zo erg kraakte, dat als ik omdraaide het leek alsof ik er doorheen zakte.
We wilden naar het cultural park gaan en de eerste poging mislukte, aangezien we in een enorme hoosbui terecht kwamen. We zijn dus maar een koffie tentje in gevlucht, waar het water langs de muren naar beneden kwam, zo hard regende. Maar aangezien niemand er echt acht op sloeg, zal het wel normaal geweest zijn. Toen het droog werd, hadden we duidelijk dat het nog ongeveer één km lopen was, moest te doen zijn dus. En inderdaad, net toen we dachten dat het niks meer ging worden, doemde het park op.
Het bleek een enorm verlaten park te zijn, er was letterlijk niemand, op ons en de bewaker na dan. Nadat we een tijdje rond gelopen te hebben zonder iets gezien te hebben, zijn we op zoek gegaan naar het vogel opvang gedeelte, dat er volgens mijn boekje zou moeten zijn. Nou niet dus... Er was wel een gedeelte met vogels, alleen er hing een groot hangslot om het hek heen en het was achter het hek al net zo spookachtig als de rest van het hele gebeuren. Wat een flop, dat cultural park.
Terug in het centrum gingen we opzoek naar een eettentje. Je zou denken dat moet niet moeilijk zijn, maar helaas, het viel tegen. Er zaten er wel voldoende, alleen we vonden de vermorzelde eenden er niet zo aantrekkelijk uitzien. Dus viel er al een hoop af, want die hebben ze hier nogal veel.

Zaterdag was een 'bussig' dagje. Toen de wekker om half negen was afgelopen zijn we gaan eten, rijst met groenten dit keer. Daarna zijn we nog even langs ons favoriete bakkerijtje gegaan om vier pistoletjes en twee suiker sesam broodjes te kopen. We checkte om half elf uit en namen de motertaxi naar het busstation. Daar kwamen we erachter dat we niet rechtstreeks naar Chau Doc konden, onze volgende bestemming, maar via Can Tho moesten reizen. Dat was dus wel even jammer, maarja, we hebben de tijd!
De bus naar Can Tho duurde ongeveer vijf uur en verliep prima en eenmaal in Can Tho aangekomen zaten we zo weer in de bus naar Chau Doc. Dat waren drie hele hobbelige, lawaaierige en warme uren. Het was namelijk een mini busje dat als een malle iedereen voorbij scheurde, wat gepaard ging met een hoop getoeter en onverwachts gerem. Maar aangezien we ondertussen al enige tijd in Vietnam vertoeven, zijn we we gewend geraakt aan het getoeter en de vele bijna dood/aanrijding ervaringen.
We waren blij toen we eenmaal bij ons hotel aankwamen en waren allebei super moe. Gelukkig hebben we een fijne kamer, met raam (!), wat een luxe. We hadden in de bus al besloten dat we zin hadden in friet en wonder boven wonder kwamen we een soort van Mc Donalds tegen. We hebben een overheerlijk, super ongezond kipburgermenu besteld en hebben echt zitten schranzen. Want al dat Vietnamese eten is lekker hoor, maar er gaat niks boven zo nu en dan een vette hap.

We werden zondag veel te vroeg wakker, doordat ze aan het timmeren waren... Maar we zijn nog een hele poos in bed blijven liggen, dus dat maakte een hoop goed. Het ontbijt was nogal karig, een broodje met een omelet van één ei, daar kan je toch niet op leven?!
Na het ontbijt gingen we het stadje in om de markt te verkennen, toen we een Engels stel ontmoetten. Ze vertelden ons dat ze een hele leuke scootertocht hadden gedaan die ochtend en in de namiddag de sam-mountain gingen bezoeken. Ze vroegen of we mee wilden en daar hadden we wel oren naar, want we hadden echt weinig behoefte om de boel zelf uit te zoeken. We spraken om half vier af en tot die tijd zijn we naar de markt gegaan.
Echt een hele mooie markt, met leuke verlichting en mooie kraampjes. Het enige mindere was, was dat ze echt hele gekke enorm vies ruikende vis dingen verkochten. Gedroogde vis, dikke bruine vissaus met drijvende dingen erin en nog veel meer walgelijkes. Je moest dus goed timen wanneer je je adem inhield, ivm de smerige geuren. Helaas was dit soms onmogelijk, aangezien er te veel kraampjes achter elkaar hetzelfde verkochten.
Om half vier gingen we naar de stoep voor ons hotel en daar stonden al vier Vietnamese mannen met scooters op ons te wachten. Echt een heel komisch gezicht. Het was ongeveer 20 minuten rijden en we kregen aan de voet van de berg eerst een mini rondleiding door de tempels. Daarna begon onze klim naar de top. Heel veel trappen, dus flink zweten. Maar eenmaal de top bereikt, was het het uitzicht meer dan waard. Nu viel wel pas echt op hoe plat de delta is, echt net Nederland. Maar heel erg mooi met alle rijstvelden en plantages. We waren precies optijd voor de zonsondergang en we hebben genoten, het was prachtig.

Maandagochtend ging de wekker heeeel erg vroeg, maar we hadden dan ook een leuke dag in het verschiet. We zouden dezelfde tocht gaan doen, die het Engelse stel zondag gedaan had. We werden om acht uur opgepikt door Thiên en z'n vriend. Ik ging bij Thiên achterop, wat leuk was, omdat hij steeds dingen aanwees en er dingen bij vertelde. We stopten eerst bij een rijstveld en ik ben nu een echte rijst expert. Hij geeft verteld hoe lang het duurt, wat er nodig is, enz. Toen we doorreden naar onze volgende stop kwamen we onderweg een fishing farm tegen. Super gaaf om te zien, want het waren echt enorm veel enorme vissen. Ik snap niet hoe er zo veel vissen in zo'n plasje kunnen zitten. Toen we uitgekeken waren zijn we weer op de scooter gestapt en naar een silk Factory gegaan. Heel leuk om te zien hoe de doeken gemaakt worden. Allemaal met de hand, niet normaal. Het duurt drie dagen om het silk te kleuren en nog eens drie weken (!!) om twee meter aan doek te vlechten. Wat een werk voor één sjaal.
Vervolgens gingen we richting een toren in de mangrove, waar we uitzicht hadden over acht hectare aan water met bos. Zo gigantisch groot.
Daarna deden we ook nog een mini boottochtje door de mangrove en dat was echt heel erg leuk. Het was zo verstillend en zo groen, heel erg mooi :) Toen was het wel weer welletjes geweest en reden we terug naar de stad om te gaan lunchen en terug te gaan naar het hotel. De tocht was echt schitterend, zoveel mooie uitzichten en zoveel leuke dingen te weten gekomen. Het was de 10 euro meer dan waard!

Morgen vertrekken we naar Vinh Long, waar we waarschijnlijk een dag of twee à drie blijven. Vervolgens gaan we terug naar Saigon (Ho Chi Minh City) waar we nog een dag of vijf zullen doorbrengen. Dan zit onze reis er echt bijna op en gaan we terug naar Hanoi voor onze retourvlucht naar Amsterdam, zodat ik daar iedereen weer lekker kan knuffelen :)

Tot de volgende keer!
Isabel

• 16 November 2015 - 22:00

Tom:

Isa, wat een avontuur. xx