Nooit helemaal wennen - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Isabel Weijtens - WaarBenJij.nu Nooit helemaal wennen - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Isabel Weijtens - WaarBenJij.nu

Nooit helemaal wennen

Door: Isabel Weijtens

Blijf op de hoogte en volg Isabel

01 Maart 2016 | Tanzania, Arusha

Maandag ben ik heerlijk rustig wakker geworden en zijn we na een lekker ontbijtje richting het zwembad gelopen. Daar hebben we lekker gezwommen in de zon gelegen en zijn we helemaal bijgekomen. Rond een uur of vijf gingen we weer richting huis. Onderweg hebben we nog even groenten gehaald bij ons favoriete kraampje, die mevrouw heeft echt m’n hart gestolen. Eenmaal thuis zijn we begonnen met koken en het werd fried rice met groenten. Ik moet zeggen, het smaakte heerlijk. Er zat dan ook knoflook in en dat hadden we sinds Nederland niet meer gehad, echt smullen dus :) Na het eten heb ik de afwas gedaan en ben daarna begonnen aan mijn was. Dat was stiekem best wel veel, dus daar was ik wel even zoet mee. Toen dat karweitje ook weer gebeurd was heb ik lekker gedoucht en mezelf in de bodylotion gesopt.

Dinsdag hebben we thuis ontbeten, omdat het toch wel veel in de kosten scheelt. Dus we kwamen rond half tien bij Ibes aan en begonnen met het afmaken en verbeteren van de ‘schoonmaak’ training. Halverwege / einde van de ochtend kwam Marion bij ons zitten en hebben we een tijdje zitten kletsen en samen gelucht, dus dat was wel gezellig :) Na de lunch zijn we naar kantoor gegaan omdat we een vergadering hadden met Marion, Jackson en Gaspar. Het was nogal een zooitje ongeregeld en soms leggen ze echt prioriteiten echt bij dingen dat ik denk “waarom?”. Halverwege de vergadering moest ik even meelopen naar Ibes lodge, want de spiegels zouden opgehangen worden en Michiel en ik moesten bepalen waar ze kwamen. Nou in eerste instantie waren ze de spiegels vergeten, dus dat was echt komisch. “Kom we gaan de spiegels ophangen, maar we nemen de spiegels niet mee”. Maar ze hangen ondetussen allemaal, dus ik kan mezelf weer bekijken, wat een feest! Na de vergadering riep Marion nog even alle vrijwilligers bij elkaar, omdat ze ons een voorstel wilde doen. Ze bood ons aan om met z’n vijven naar Arusha national park (safari park) te gaan. Aangezien Marion dat park op haar duimpje kent, kunnen we gewoon met haar auto gaan. Echt super super lief!! Na de vergadering wilde het echt niet meer, dus rond half vijf zijn we richting de winkel gegaan. We wilden eigenlijk aardappels eten, maar die waren er niet, dus dan maar rijst.

Ik werd woensdag niet zo heel lekker wakker, want ik was continu wakker geworden van de jeuk van m’n muggenbulten. Beetje jammer dus.. De Engelse les was wel leuk, want we gingen time-telling doen. Het was echt nog verdacht moeilijk om uit te leggen dat ‘a quarter’ hetzelfde is als ‘15 minutes’ maar dat je het vooral niet door elkaar mag gebruiken. Daarna hebben we wat aangerommeld op kantoor, totdat Marion binnen kwam. Ze had de nieuwe volounteers etens vouchers gemaakt, dus die ben ik gaan uitknippen. Echt werk op niveau, hier in Afrika! Marion vertelde ons dat er vrijdag iemand komt die kroketten maakt en dat wij mee mogen proeven, HALLELUJAHH!
Er was een feestje van 32 kinderen en dat ging best wel goed zonder veel hulp van ons, dus dat was al een hele verbetering. Rond twee uur zijn we naar huis gegaan, want ik voelde me niet helemaal lekker. Dus we zijn lekker in het zonntje gaan liggen en hebben genoten van de zon :)

Ik werd donderdat ruw uit m’n slaap gehaald doordat Hanna op m’n deur klopte. Blijkbaar was m’n wekker niet afgegaan... Of eigenlijk was m’n hele telefoon er gewoon mee gekapt, beetje jammer. Nou ik heb m’n hele ochtend ritueel in vijf minuten gedaan en was nog prima optijd voor het ontbijt. Ik moest tijdens de Engelse les nog wel enigzins wakker worden, mjah hoort erbij. Het klokkijken ging wederom langzaam, maar ik heb me wel kostelijk vermaakt. Ik legde het aan Saidi uit en hij vertaalde het vervolgens voor de rest naar het Swahili. En door de antwoorden van de andere kon ik opmaken of hij het snapte en dus of hij het goed had uitgelegd. Best een goed systeem vond ik zo. Het bleef weliswaar lastig, maar ze gaan vooruit. Na de les hebben we de laatste hand aan de schoonmaak training gelegd, dus die was voor de lunch klaar. Na de lunch hebben we Mama Ireen laten zien hoe je de vloer scrobt en Gaspar hoe je de afzuigkap schoonmaakt. Nou toen we dit aan het uitleggen waren kwam er een hele schoonmaaktrein op gang en werd ook meteen het hele fornuis en alle muren gedaan. Na het schoonmaken zag het er weer spik en span uit, dus dat was erg fijn.
Eva was popcorn aan het poppen voor de daycare, dus Hanna spiekte even mee hoe dat moest. Dat is dus echt super makkelijk, we gaan dat sowieso thuis ook proberen. Toen ze klaar was met poppen kregen wij ook een bordje, echt super lief!!

Gelukkig deed mijn wekker het vrijdag gewoon, dus had ik was tijd om wakker te worden. De les was leuk en het klokkijken ging alweer een heel stukje beter. Na de les ging ik Eva leren hoe ze de vloer op een goede manier kon schoonmaken, maar ze was echt één stuk chagarijn. Los daarvan wilde ze ook niet echt iets van me aannemen, dus daar werd ik nogal moe van, dan niet hoor.
We zijn tot de lunch naar kantoor gegaan en ik heb een bestand gemaakt waar we alle netversies van de trainingen in zetten, zodat alles bij elkaar staat. Verder heb ik een mailtje gestuurd voor de safari, dus ik ben benieuwd. Na de lunch wilde we Gaspar de schoonmaak training geven, maar het duurde allemaal in en uit. Dus we hebben in totaal wel meer dan een uur zitten wachten en zijn toen toch maar verhaal gaan halen. Nou toen we het gingen vragen kon hij meteen, dus we zijn weer aan tafel gaan zitten. Toen hij er na vijf minuten nog steeds niet was, is Hanna even gaan kijken waar hij bleef. Toen ze om het hoekje keek begon ze zo intens hard te lachen dat ik ook maar even ben gaan kijken. Stond die heel rustig een tijdschriftje te lezen... Nou blijkbaar was hij ook op ons aan het wachten, maar dat sloeg helemaal nergens op.
Na dat we hem een stukje van de training hadden gegeven moest hij naar kantoor en kwam Marion aan voor ons broodje kroket. Nou hij was heerlijk, we hebben echt zitten smullen!! Daarna zijn we richting huis gegaan en na het eten ging ik skypen met papa & mama. Of nou ja een poging tot, want toen ik in m’n stoel ging zitten werd ik geprikt door een soort van wesp. Ik snap ook best dat die me prikte, want ik ging gewoon op hem zitten, maar fijn is anders. Nou die steek werd in een enorm rap thempo dik en groot, dus ik m’n uitzuigsetje erbij gepakt. Doe ik het eerst in alle haast en paniek ook nog verkeerd, maar uiteindelijk is het gelukt. Het uitzuigen had gewerkt, dus de zwelling nam gelukkig al snel af. Helaas deed het wel nog best wel pijn. Best wel onhandig, aangezien je zit op je billen..
Na dat avontueer toch nog wezen skypen en dat was echt heel erg gezellig, heerlijk gelachen!:)

De wekker zou zaterdag pas om negen uur gaan, maar ik was al eerder wakker. Ik vond het niet erg, want ik was goed uitgerust. Dus ik ben even lekker gaan sporten in het ochtend zonnetje. Daarna nog even gedoucht en richting de winkel gelopen om brood te halen. Helaas was er geen brood, dus dan maar een eitje extra en wat groenten erbij. Doordat we dus geen brood mee konden nemen voor lunch hebben we maar pasta salade gemaakt, dus dat was wel echt super lekker :) We kwamen rond elf uur bij Ibes aan en hebben Gaspar de rest van de schoonmaak training gegeven. Hij pakte het best wel goed op, dus ik ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.
Na de training hebben we zitten smullen van onze heerlijke salade. Daarna begon het echt kei en kei hard te regenen, dus waren we een beetje aan Mc Ibes gekluisterd. Toen de regen over was, zijn we richting huis gelopen en hebben we lekker film zitten kijken. Rond vijf uur kwam Marion nog even langs want ze wilde ons graag even spreken. Nou we hadden totaal geen idee waar ze het over wilde hebben en waren al bijna bang dat we iets verkeerd gedaan zouden hebben. Nou dat was allemaal totaal niet het geval. Ze vroeg ons namelijk of we het leuk zouden vinden om twee weken vrij te nemen, zodat we het land konden verkennen. Aangezien het een beetje gek is als je drie maanden in Tanzania bent geweest en vervolgens maar één dorp gezien hebt en een beetje stad. Nou ik was echt totaal overdonderd, want die had ik echt niet aan zien komen, maar toen het idee even was gezakt, stond het me wel aan :)
Na dit goede nieuws zijn we begonnen met de pannenkoeken. Hanna maakte het beslag, maar het was enigzins irritant dat we en geen mixer en geen garde hadden. Blijkbaar doet Hanna thuis altijd eerst de melk en daarna pas de bloem, maar dat schiet natuurlijk niet op zonder mixer. Nou ik kwam er telaat achter, dus we hebben ontzettend staan te klooien om alle klontjes eruit te krijgen. De pannenkoeken waren wel echt lekker, dus dat was super leuk! We hadden Violet ook uitgenodigd, dus dat was heel gezellig.

De dag begon heerlijk zondag. Lekker lang in bed liggen, lezen, een goed onbijt en lekker sporten. Wel heel slim dat we om twaalf uur begonnen met sporten, aangezien het dan helemaal niet warm is *ahum*. Het was even flink aanpoten, maar het ging best wel goed. Dus daar ben ik echt blij mee, zeker ook met oog op m’n rug. Toen we in de keuken kwamen voor het avondeten waren Michiel en Marlinda al vollop aan het koken, dus konden wij lekker achterover leunen, ook niks mis mee. Ik weet niet waar het vandaan kwam, maar Hanna en ik lagen echt de hele tijd dubbel van het lachen en dan zaten Michiel en Marlinda er zo bij van DUSSSS, wat nu? Nog hilarischer!

We konden maandag uitslapen, maar ik was al optijd wakker. Rond half tien kwam Hanna de portomonnee halen om boodschapjes te doen en ik ben begonnen aan de was. Toen de eerste lading klaar was, zijn we heerlijk uitgebreid gaan ontbijten. Na het ontbijt heb ik de was afgemaakt en toen dat klaar was hebben we boterhammetjes gesmeerd en zijn we richting het zwembad gegaan. Het plezier was echter van korte duur, want er kwamen zulke donkere wolken aan dat we bang waren dat het ging regenen. En als het hier regent, wil je echt niet op straat zijn, want ze kennen hier alleen maar hoos buien. Toen we thuiskwamen is Hanna gaan skypen en ben ik begonnen aan het eten. Na het eten ben ik met Jeroen gaan skypen en daarna ook nog met Mama. Ik zat er een beetje doorheen en ik denk dat het komt doordat ik me hier gewoon niet zo thuis voel. Hoe sommige mensen bij Afrika zo het gevoel van thuiskomen hebben, heb ik dat echt totaal niet. De cultuur en gebruiken staan zo lijnrecht tegenover hoe ik de dingen zelf aanpak, dat ik hier denk ik nooit echt helemaal kan wennen. Ik word continu weer geconfronteerd met de manier van aanpak en dat blijft best wel confronterend voor mezelf. Want ik wil dit gewoon kunnen!
Het skypen luchtte in ieder geval heel erg op, dus dat was heel erg fijn:)

De wekker ging dinsdag om half 8 en we genoten eerst van een heerlijk ontbijt. Na het eten liepen we lekker rustig riching Ibes en zijn gaan kijken hoe het met het schoonmaken ging. Nou ik stond versteld toen we aankwamen, want ze waren uit zichzelf de vriezer aan het schoonmaken. Echt heel fijn om te zien dat ze iets doen met de handvatten die we ze aanbieden. Daarna zijn we aan de slag gegaan met de training klantvriendelijkheid. Gelukkig was het minder lastig dan we verwacht hadden, dus dat was een fijne meevaller. We zijn thuis gaan lunchen en hebben lekker noodles gemaakt. Na de lunch hadden we vergadering over Mc Ibes en ik vond het absoluut niet tegenvallen. Gaspar had het ‘boekhouden’ goed op zich genomen, wat het allemaal een stuk makkelijker maakte. Na de vergadering heb ik nog wat veranderd aan het excel bestand en daarna hebben we nog een tijdje met Marion zitten kletsen. We hebben een beetje onze vakantieplannen besproken en ze heeft ons nog wat tips gegeven voor dag trips die we vanuit hier kunnen doen. Toen we dan eindelijk richting huis liepen was het al kwart voor zes en konden we meteen aanschuiven voor het eten. Heerlijk! Na het eten ben ik heel fanatiek m’n oefeningen gaan doen. Ik heb mezelf er hard voor laten werken, dus m’n douche was daarna overheerlijk en verdiend. Daarna hebben we nog een aflevering Suits gekeken en nu ben ik hier m’n verslag aan het schrijven.

We hebben besloten dat we geen twee weken weg gaan, want dat kan onze portomonnee niet aan. Dus we hebben besloten om vier dagen en drie nachtjes naar de kust te gaan. Naar Tanga om precies te zijn, dat ligt aan de kust net onder de grens met Kenia. De rest van onze vakantie willen we vanaf hier dag trips maken, want er is hier meer dan genoeg te doen. Zo besparen we op overnachtingen en blijft er meer geld over voor leuke dingen :)

“De ware rijkdom van de mens is het goede dat hij verricht in de wereld”

Tot de volgende keer!
Isabel

  • 02 Maart 2016 - 05:17

    Wilma:

    Mooi verwoord: het ontdekken van andere culturen en gebruiken is ook een leerproces! Geniet van je vrije dagen!
    Kusss

  • 03 Maart 2016 - 13:23

    Tom:

    Lieve Isa,

    Ze kunnen hier niets aan doen, want ze weten niet beter.

    Mijn mening is dat wanneer we ons individuele bewustzijn vergroten, we ook meer bewust worden van onze impact op de wereld en andere mensen.

    Meer bewustwording leidt vaak tot betere en meer verantwoordelijke keuzes in het leven. Ik denk dat het mega-belangrijk is dat iedereen kleine stapjes neemt naar een meer bewuste levensstijl.

    Alleen op deze manier kunnen we de wereld beetje bij beetje een betere plek maken.

    En vergis je niet....

    Denk niet dat de dingen die jij doet te klein zijn en er niet toe doen. Ook jij bent belangrijk!

    Anyway......

    Liefs,
    Oom Tom.


    p.s. Geef even je bankrekening door voor een kleine, welgemeende bijdrage.
    tom@smulders.eu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isabel

Actief sinds 28 Aug. 2015
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 13418

Voorgaande reizen:

19 Januari 2016 - 15 April 2016

Tanzania

01 Oktober 2015 - 02 December 2015

Ontdekkingstocht Vietnam

Landen bezocht: