Veel scooter tochtjes - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Isabel Weijtens - WaarBenJij.nu Veel scooter tochtjes - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Isabel Weijtens - WaarBenJij.nu

Veel scooter tochtjes

Door: Isabel Weijtens

Blijf op de hoogte en volg Isabel

07 November 2015 | Vietnam, Mui Ne

De wekker ging woensdag heel heel vroeg, half zeven al... We zouden gaan touren met de jongens die Hanna met het canyoningen had ontmoet. Toen we op stonden goot het echt, dus ik had er nogal een hard hoofd in. Gelukkig klaarde het na een half uurtje op de scooter op, waardoor het uitzicht een stuk mooier werd. We reden eerst naar een enorme waterval, hij was prachtig! De waterval was erg breed en had vele plateaus, waardoor het nog mooier werd. Toen we uitgekeken waren, zijn we over de plateaus gaan lopen, echt heel gaaf om te doen, maar wel een beetje glibberig.
Na de lunch reden we verder naar een weasel farm. Wat spectaculairder klinkt dan dat het daadwerkelijk is. Er zaten twee wezels in hokken en je zag de koffiebonen in de verschillende stadia. Voordat de wezels ze opgegeten hadden, als ze ze uitgepoept hebben, na het schoonmaken en de verschillende soorten van branden. Verder was er boven een winkel met een bar, waar je natuurlijk de Weezel koffie kon bestellen. En aangezien ik echt niet van koffie houd, heb ik dat niet gedaan. Wel heb ik genoten van het prachtige uitzicht vanaf de bar :)
Na de farm besloten we terug te rijden, omdat we voor het donker in Dalat wilde zijn. Het was ondertussen echt steen en steen koud op de scooter, maar de weg was zo mooi, dat het de kou meer dan waard was. Maar ondanks dat was ik toch blij toen we weer terug in Da Lat waren. We gingen met de jongens waarmee we waren opgetrokken naar de supermarkt, omdat het daar heerlijk goedkoop was en besloten daarna te gaan eten en film te kijken. Het was een heerlijke dag.

Donderdag konden we gelukkig een beetje uitslapen, want onze bus ging pas om twaalf uur. We zouden vandaag naar Mui Ne reizen, een kustplaats. Na rustig ontbeten te hebben, gingen we onze was terugvragen, maar die bleek nog nat. Nou daar baalden we gruwelijk van, want dan zouden we hem na 6 uur in een plastic zak gewoon weer opnieuw moeten laten doen. Gelukkig begon het zonnetje te schijnen en werd het grootste gedeelte toch nog droog. Rond half één kwam de bus een keer aantuffen en het bleek een klein shuttlebusje te zijn. De rit duurde vijf uur en was prachtig, maar ook enorm hobbelig.
Toen we in Mui Ne een kamer hadden gevonden en onze spullen gedropt hadden, hebben we onszelf eens goed getrakteerd en lekker uitgebreid gegeten. Noodles, frietjes, sap en pannenkoeken, wat een feest! Toen we s'avonds in het barretje van het hotel zaten was er nog wel een grappig vooral. Ik ging naar de bar en vroeg om een 'piece of paper', zodat ik wat aantekeningen kon maken over de mekong-delta. Nou volgens mij hadden ze me niet helemaal goed begrepen, want ik kreeg een servet in plaats van een papiertje, maar ach op een servet kan je ook schrijven.

Vrijdag besloten we het lekker rustig aan te doen, dus konden we uitslapen. Toch was ik rond negen uur echt klaar met in bed liggen, dus ben ik lekker aan de zee gaan genieten van de ochtend zonnetje en mijn boek. Toen Hanna anderhalf uur later ook wakker werd zijn we lekker gaan ontbijten en daarna op het strand neergeploft. Echt zwemmen werd het voor mij niet, omdat ik nogsteeds een beetje schrik heb van de golven. Maar dat kon de pret niet drukken, want ik heb heerlijk in de zon gelegen.
Na de lunch zijn we de bus naar Ho chi Minh City (Saigon) gaan uitzoeken, wat nog wel even moeite koste, aangezien we een nachtbus wilde, maar liever niet pas om één uur snachts wilde vertrekken. Uiteindelijk vonden we er een die om elf uur vertrok, helemaal top dus.
Toen het geregeld was zijn we gaan eten en ik had spaghetti! Serieus best lekker, maar ik had met bolongese saus besteld en dat kon je het niet echt noemen. Het was meer een tomaten gehaktsaus met Vietnamese kruiden. We gingen vroeg naar bed omdat we zaterdag optijd op wilden. Helaas was het irritante keffertje van het hotel niet zo goed afgericht, dus was die de hele tijd aan het keffen. Maar nadat ik het Hanna hem allebei hebben weggejaagd bleef het gelukkig stil. Maar welk hotel richt zijn hond nou niet goed af? Lekker iedereen gaan wakker houden dan...

Na een iets kortere nacht dan we gehoopt hadden, stonden we zaterdag rond half acht op. We pakten al onze spulletjes weer in en huurden een scooter. We wilden namelijk de white sand dunes bezoeken en dat was een aardig stukje weg. Na ongeveer 1,5 uur rijden hadden we de ingang bereikt en het deed nogal vreemd aan. Het o zo weelderige landschap van Vietnam en dan opeens een super uitgestrekte zandvlakte. Het leek een beetje een woestijn, maar het leek ook wel op de dreunese duinen. We hebben ons vandaag dus weer even in Nederland gewaagd. Toen na 30 minuutjes het ons echt de warm werd hielden we het voor gezien en hebben we in de koelte van wat bomen een kokosnoot leeggedronken en een dragon fruit gegeten.
Op de terugweg kwamen we ook nog langs de red sand dunes, maar daar was niet zoveel aan. Geen mooie glooiende heuvels, maar een beetje een berg op lopen en verder plat. Daar hebben we dus verder ook geen tijd verspilt. We zijn verder gegaan naar de fairy spring. Een ondiep stroompje waar je zo'n 40 minuten doorheen kon wandelen. Langs ons rezen prachtige kalkwanden op die van wit overgingen in rood, heel erg mooi om te zien! Het eerste gedeelte stond propvol irritante toeristen die hun vakantie alleen maar door de lens van hun camera bekijken. Gelukkig nam de hoeveelheid mensen sterk af naarmate we verder liepen. En uiteindelijk waren we zelfs een tijdje alleen met de prachtige natuur. Helemaal op het einde was een heel schattig watervalletje, waar we even hebben zitten pauzeren.
Na onze wandeling terug hebben we de scooter ingeleverd en zijn we terug gegaan naar het hotel. Daar kregen we te horen dat de bus ons om elf uur 's ochtends op was komen halen en dat we er toen niet waren. Wij dus naar de booking office om verhaal te halen. Had die sufneus dus in plaats van 11 uur 's avonds 11 uur 's ochtends geboekt. Nou de conclusie was dat we alleen de bus van 1 uur 'S nachts nog konden pakken, die we dus juist niet wilden. Maar er zat niet veel anders op. Los daarvan moesten we nog bijbetalen, wat echt totaal tegen m'n principes in ging, Mjah we konden niet zoveel anders helaas. Omdat we onszelf sneu vonden zijn we na het eten een ijsje gaan halen en nu moeten we nog tot één uur op de bus wachten op harde stoelen. Dikke dikke baals dus.

Vannacht reizen we dus naar Saigon en vanuit daar willen we morgen als we aankomen direct door naar My Tho, een dorpje in de Mekong delta. Daar willen we ons rondje aan de delta beginnen, dus in ven benieuwd of al mijn uitzoekwerk z'n vruchten af gaat werpen, let's hope!

Tot de volgende keer!
Isabel

• 09 November 2015 - 13:23

Wilma:

Klinkt weer goed, Isabel. Ben benieuwd naar je verhalen over de Mekong delta...
    Groetekens