Veel hotels en prachtige natuur - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Isabel Weijtens - WaarBenJij.nu Veel hotels en prachtige natuur - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Isabel Weijtens - WaarBenJij.nu

Veel hotels en prachtige natuur

Door: Isabel Weijtens

Blijf op de hoogte en volg Isabel

20 Oktober 2015 | Vietnam, Phong Nha

Daar ben ik dan weer, met een hoop nieuwe verhalen en ervaringen rijker. De tijd vliegt letterlijk om, over een week zitten we gewoon al op de helft!
Donderdag hebben we een super gave boottrip gedaan. We werden rond half negen opgehaald en er waren nog vier anderen bij ons op de boot. We hebben eerst een uur door het verbluffend mooie landschap van kalkrotsen en drijvende dorpen gevaren. De zon brandde flink en we waren blij dat we mochten gaan kayakken. We peddelden door twee grotten heen en kwamen bij een heerlijk rustgevend meer tussen de bergen uit. Je hoorde alleen maar natuur, wat een verademing. Na het kayakken stond er een heerlijke lunch voor ons klaar, hoogstwaarschijnlijk het meest luxe eten tot nu toe! Toen we onze buikjes weer vol hadden konden we gaan snorkelen en zwemmen. Het snorkelen stelde niet zoveel voor, maar het was desondanks heerlijk in het water. Als laatste onderdeel van onze trip gingen we naar 'monkey island' en de naam zegt het al, er waren apen! Heel toeristisch, maar nog steeds erg leuk om te zien. Na de trip kwamen we allebei helemaal moe aan bij het hotel aan en hebben we niet veel meer uitgevoerd. Helaas werd ik 's avonds een beetje ziek, dat was minder... Maar dat was de volgende dag al een stuk beter.

Gelukkig konden we vrijdag ook lekker rustig aan doen. Het ontbijt was heerlijk, we hadden namelijk een appel pannenkoek besteld. We waren er van te voren een beetje sceptisch over, want ja, het blijft Azië. Maar hij was heerlijk! Daarna zijn we inkopen gaan doen op de markt. Dat gaat gewoon niet vervelen. Zo leuk om dwars door het leven van de Vietnamezen rond te lopen. Later de dag zijn we naar het strand gegaan en hebben we er een echte relax dag van gemaakt, heerlijk! Want wat geeft je nou nog meer het ultieme vakantiegevoel dan een strand, blauw water en heerlijk weer, niks inderdaad;)

Zaterdag was een echte reis-dag. Alhoewel we wel uit konden slapen, want de bus zou ons pas rond één uur op komen halen, lekker op het gemakje dus. We besloten dat het wel weer eens tijd was voor een stevig ontbijt. Allebei dus een broodje met chili en ei en allebei een pannenkoek, smullen dus, maar ook super super vullend. Want we zijn dat zware eten niet meer gewend! De bus, boot en bus ritten verliepen verder prima. We kwamen rond zeven uur in Ninh Binh aan. Of njah, een piepklein toeristisch dorpje vlakbij Ninh Binh, stelletje afzetters! De mensen van het hostel waren ronduit onaardig, super raar. Maar de bedden waren zacht, wat een verademing was na al die planken van het noorden.

Zondag besloten we vroeg op te staan, omdat we de omgeving wilde verkennen. Dus we huurden een scooter en zijn op pad gegaan. In eerste instantie wilden we naar een pagode, maar die konden we niet vinden, dus zijn we doorgereden naar een uitzichtspunt. De trappen waren verschrikkelijk. Ik snap niet waarom je traptreden een halve meter hoog maakt, dat bespaard misschien ruimte, maar zeker geen energie. Nou toen we de tocht van 500 treden toch doorstaan hadden, was het uitzicht prachtig. Gelukkig wel de moeite waard dus ;) Na de afdaling reden we richting een boottour en de wegen waren nou niet bepaald goed. Los daarvan was het de eerste keer dat we een scooter reden, dus dat alleen al was een heerlijke en lachwekkende ervaring. Het is namelijk zo dat de hendel naar je toe gas is, wat gewoon helemaal niet logisch is, dus met omkeren ging dat af en toe iets mider soepeltjes. Maar ach, beetje stuntelen kan geen kwaad. Bij de boottour kregen we de schrik van ons leven, het was gewoon een lopende band aan Chinezen met reddingsvesten in bootjes die geroied werden door Vietnamezen met allemaal hetzelfde blousje en hetzelfde hoedje. Leek een beetje op de Efteling, bij de fata morgana, alleen dan met Aziatisch geschreeuw in plaats van sfeervolle muziek. Nou daar hadden we dus geen zin in. Maar toen we aan het rondrijden waren, zag Hanna gelukkig een andere boottour, die een stuk lokaler was. Dat beviel ons al een stuk beter. En we hadden het niet beter kunnen treffen, het was adembenemend! Het oude vrouwtje dat ons roeide was ook super lief. Ze plukte bloemen voor in ons haar en maakte kettingen van waterlelies. Later voeren we ook door twee grotten heen, alleen verlicht door een klein hoofdlampje van de mevrouw. Doordat het water zo helder was, had je de weerspiegeling van de grot in het water, waardoor het net leek alsof je door de lucht zweefde. Puur genieten! Een maal terug in het hostel stond onze heerlijk schone en frisse was al op ons te wachten. Helaas was een shirtje van mij helemaal kapot gegaan, het lint wat eraan zat was gewoon helemaal gaan scheuren. En ik had het al niet zo op de mensen van het hostel en dit hielp daar niet ecbt aan mee. Maar ze hebben hem prachtig gemaakt, er is gewoon een hele nieuwe band opgezet. Het ziet er zelfs beter uit dan voordat ik hem in de was gooide ;)

Maandagavond zouden we rond acht uur de bus naar Phong Nha hebben, dus we hadden nog een hele dag, wat zeker geen straf was. We zijn naar een pagode gelopen en dat was best een flinke wandeling. De pagode zelf stelde niet zoveel voor, maar je kon ook nog met een pad omhoog naar de top van de berg. En wat voor een pad. We moesten echt klimmen en klauteren en dat op slippers, best een uitdaging! Maar het was super leuk te doen en het uitzicht was heel erg mooi. Weer terug in het dorp had ik giga veel zin in een chicken burger, want die rijst hier is heerlijk, maar een vette hap kan ook geen kwaad, dus daar heb ik lekker van zitten smullen. De bus kwam uiteindelijk rond tien uur en ik heb wederom heerlijk geslapen. We kwamen om half vijf 's ochtends aan in Phong Nha aan, absurd vroeg dus. Maar we konden gelukkig meteen een bed krijgen, dus dat maakte het allemaal een stuk minder vervelend.

Vandaag konden we lekker uitslapen en hebben we maar gebruncht in plaats van ontbeten. We besloten twee fietsen te huren en hebben een hele mooie fietstocht naar een marktje gemaakt. Het enige mindere was, is dat de fietsen hier allemaal piepklein zijn. Ik had er tien jaar geleden zegmaar ook op gepast. Het fietsen was dus net een stukje intensiever, aangezien ik met m'n benen in m'n nek fietste. Mjah, was ook wel weer lachen.
Nu lekker genieten van een biertje en morgen naar de twee belangrijkste grotten van Vietnam!

We genieten nog steeds met volle teugen. De tijd vliegt voorbij en er is nog zoveel moois te zien. We hebben onze draai hier helemaal gevonden en Hanna en ik vinden elkaar nog steeds heel erg lief. Kortom, alleen maar goed nieuws!

Tot de volgende keer,
Isabel

• 21 Oktober 2015 - 22:35

Tom:

Isa, enjoy xx

• 22 Oktober 2015 - 21:24

Nicola:

Hoi Isabel,
    Ik had net ons mam aan de lijn en die vertelde over je blog. Leuk om je verhalen te lezen en om me dan meteen voor te kunnen stellen waar je bent:) Ik zou zo wel weer terug willen!
    De grotten van Phong Nha zijn echt heel erg mooi en indrukwekkend groot he? Ik heb al heel wat grotten gezien maar nog ooit eerder zulke grote en zo mooi belicht. Ik ben benieuwd naar hoe jullie het ervaren hebben.
    Geniet maar lekker met volle teugen.
    Liefs
    Nicola