Eindelijk zon, zee en strand - Reisverslag uit Cát Bà, Vietnam van Isabel Weijtens - WaarBenJij.nu Eindelijk zon, zee en strand - Reisverslag uit Cát Bà, Vietnam van Isabel Weijtens - WaarBenJij.nu

Eindelijk zon, zee en strand

Door: Isabel Weijtens

Blijf op de hoogte en volg Isabel

14 Oktober 2015 | Vietnam, Cát Bà

We besloten naar de markt te lopen en ondertussen wat ontbijt te zoeken. Dit laatste lukte prima bij een lief mevrouw dat geroosterde broodjes ei verkocht. Super lekker en een heel verantwoord ontbijt. We werden ondertussen al een stuk minder verrast door de gang van zaken op de markt en beginnen er steeds meer aan gewend te raken. Na even op de markt rond gestruint te hebben en wat fruit gekocht te hebben, liepen we richting het water, waar een prachtig haventje opdoemde. Eigenlijk kan je het niet echt een haven noemen, het was meer een dorpje op het water met een talrijke hoeveelheid aan felblauw gekleurde bootjes. We werden aangesproken door een vrouwtje dat ons wel een stukje rond wilde roeien. Na een beetje onderhandelen waren we twee uur onder de pannen en het was een heel plezierig tochtje. Het bootje alleen al was een waar genot voor het oog. In Nederland zou het waarschijnlijk niet eens meer als loopplank gebruikt worden, maar hier was het erg degelijk.
We werden rondgevaren door het mini dorpje en langs de prachtige kalkrotsen, zeker de moeite waard. Het was erg leuk dat toen we wat fruit aan het eten waren, het vrouwtje zo dankbaar haar stukje aannam. Echt hartverwarmend!
Die middag wilde we alvast uitzoeken hoe we de dag erna naar Cat Ba konden gaan. Wat een hele grote uitdaging bleek te zijn, aangezien niemand, maar dan ook niemand Engels spreekt. Echt wel een beetje frustrerend! Uiteindelijk kwamen we bij een bar waar een jongetje van 13 wel Engels sprak, een waar genot voor het oor. Hij legende uit waar we naartoe moesten en we dachten het te snappen. Na een tijdje haalde hij zijn vader, dus wij dachten dat dat was om het nog beter uit te leggen of zo. Maar nee, ze wilde ons er heen brengen, om te laten zien waar het precies was. Nou dat is toch wel het toppunt van vrijgevigheid.

Toen we s'avonds net lekker ons hadden genesteld in onze lakens en gingen slapen werd er aan de deur geklopt. In eerte instantie wilde ik het gewoon negeren, want het was immers al half twaalf (!) Maar nadat ze nog een keer dringend hadden geklopt besloot ik toch open te doen. Ik dus met mn slaperige hoofd en in mn pyjama naar de deur, stonden er gewoon tien politieagenten voor onze kamer! Blijkbaar hadden ze ook Hanna haar paspoort nodig, want die van mij hadden ze bij de receptie al. Maar wat ze er mee wilde kon niemand ons uitleggen, want ze spraken voor de verandering geen Engels...

De volgende dag gingen we naar de plek die de mensen ons gister hadden laten zien en er ging inderdaad een boot naar Cat Hai. Maar eigenlijk hadden we Cat Ba op het programma staan. We vertrouwde er maar op dat we vanaf Cat Hai een ferry konden nemen ofzo. Het was weer een super lokale boot met onegveer 10 oudere Vietnamezen. Ze probeerde met ons te communiceren, maar dat was toch nog lastig, aangezien ze alleen maar Vietnamees spraken en eigenlijk ook geen handen en voeten taal. Na een tijdje probeerde ze ons duidelijk te maken dat we iets moesten beginnen met een jongen die ook op de boot zat. Nouja uitleggen dat je een relatie hebt werd echt te moeilijk, dus ik heb ze mijn ring en galafoto laten zien, dus ze denken nu allemaal dat ik getrouwd ben ;)
Toen ik na een tijdje mijn e-reader tevoorschijn haalde, want het was best een stuk varen, vonden ze het allemaal reuze interessant. Dus een opa heeft met mijn iPod muziek geluisterd en ze hebben allemaal heel geïnteresseerd mijn aantekeningen boekje doorgenomen, wat natuurlijk gewoon Nederlands was en ze er hoogstwaarschijnlijk niets van snapte, super schattig!
In Cat Hai ging er inderdaad een ferry naar Cat Ba, het was ook nog eens een prima aansluiting. We kwamen op de ferry twee jongens, of eerder mannen, tegen uit Engeland waar we de dag erna mee hebben opgetrokken.
Op de ferry stond ook een local bus, dus die hebben we gevraagd of we mee mochten rijden naar Cat Ba town en dat kon, dus dat was super fijn. Het was ook nog eens een hele erge mooie rit. Aan de ene kant het geweldige uitzicht over de zee en aan de andere kant de ruwe bergen met ontzettend groene begroeiing. In Cat Ba town vonden we al vlug een hotel en hebben we de rest van de avond lekker rustig aan gedaan om wat bij te komen van de dag.

Vandaag was een super dag! We hadden dus met die twee jongens afgesproken om met hun het eiland te gaan verkennen, wat best makkelijk was, aangezien ze allebei hun eigen scooter hebben. Wij dus achterop richting het national park, wederom onder het genot van prachtige wegen. Het national park was beeldschoon! We maakten een ontzettend steile klim naar de top van een berg, maar het was het waard, want het uitzicht was adembenemend.
Om onszelf te belonen voor deze zware inspanning en eindelijk te kunnen genieten van de zon zijn we naar het strand gegaan, waar we heerlijk tot rust zijn gekomen. Het strand was een waar paradijs! Wit strand, blauwe zee, palmbomen en een geweldig uitzicht.
Toen de zo'n begin te zakken hebben de jongens ons een mini cursus motor-bike rijden gegeven, zodat we het al een keer gedaan hebben als we er zelf eentje huren! Serieus heel erg leuk om te doen :)

Kortom, we genieten helemaal van het eindelijk lekkere weer en worden steeds opnieuw overvallen door de schoonheid Vande natuur!

Tot de volgende keer weer,
Veel liefs,
Isabel

• 16 Oktober 2015 - 11:56

Tom:

Ik voel het als een genot om iedere keer weer jou verslag te kunnen lezen, zo boeiend en invoelbaar. xxx Tom