Gekke gewoontes en heerlijk eten - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Isabel Weijtens - WaarBenJij.nu Gekke gewoontes en heerlijk eten - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Isabel Weijtens - WaarBenJij.nu

Gekke gewoontes en heerlijk eten

Door: Hanoi, Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Isabel

06 Oktober 2015 | Vietnam, Hanoi

Reisverslag 3/4 oktober

Daar ben ik dan weer, met een hele berg aan verhalen zwaarder.
Zaterdag was een hele gekke dag eigenlijk. We hadden afgesproken met een jongen uit Hanoi, Teddy, die we via via kenden. Hij heeft ons die dag een beetje op sleeptouw genomen, want wij snapten echt nog helemaal niks van de stad! Het was een beetje vreemd omdat we volle bak dingen zijn gaan bezichtigen en ik nog met één voet in Nederland stond en met de andere voet in Vietnam. Kortom nog helemaal aan het omschakelen dus.

Het leven hier is namelijk zo totaal verschillend, valt eigenlijk niet uit te leggen. Maar natuurlijk ga ik dat toch proberen ;) Ten eerste liggen alle prijzen belachelijk laag en als je bij een straat tentje gaat eten, zit je niet gewoon op stoelen, maar op piepkleine krukjes van maximaal 30 cm. Dat was voor mijn spieren wel even wennen in het begin en eigenlijk nog steeds. Ook nog een ding wat totaal verschillend is, is het verkeer. Alles gaat hier kriskras door elkaar en iedereen toetert continu, maar wat opvallend is, is dat niemand hier toetert uit frustratie of boosheid, maar meer van HALLO daar ik kom eraan. Verder ruikt alles helemaal anders, er zijn de hele tijd andere geuren, soms lekker, maar je hebt vaak ook pech... Helaas!

Maar ik dwaal een beetje af, terug naar zaterdag. Teddy is echt een schat, hij vond het helemaal leuk om ons dingen te laten zien! En dat vonden wij natuurlijk helemaal niet erg ;) Hij heeft ons echt de aller lekkerste snack ooit laten proeven, genaamd 'bobia'. Het is een soort wrap, maar dit is dus ook weer moeilijk uit te leggen... Denk aan een eetbare koffiefilter en dan een beetje krokant, wat kleiner. Het is gevuld met geraspte kokos, een soort sesam zaadjes en mini suiker stengels. Okee het klinkt een beetje gek, maar dit is echt zo'n dingetje waar je bij had moeten zijn ;)

Verder heeft hij ons zijn favoriete maaltje laten proeven, alweer zo lekker! Het was noodlesoep met slakken, kreeft, taugé, koriander en noodles natuurlijk. Smullen!

Rond een uurtje of zeven speelde mijn jetlag weer op, dus hebben we afscheid genomen en zijn we lekker naar onze kamer gegaan :)

Zondag was in één woord heerlijk. Genoten van ons ontbijtje met stokbrood met ei en jam. Het is wel leuk om te vertellen, ze verkopen hier dus overal stokbrood, maar dan niet lang en dun, maar kort en dik, een soort reuze pistolet. Blijkbaar komt dat doordat Vietnam vroeger een Franse kolonie was en ze in Frankrijk natuurlijk stokbrood eten;) Na het ontbijt nog een tijdje genoten van onze raamloze kamer en daarna de stad in gegaan.

We besloten om naar de grote markt in Hanoi te gaan, waar we helemaal versteld stonden van wat we zagen. Het was een enorm gebouw met 4 verdiepingen waar je letterlijk alleen maar spullen zag. En dan geen luxueus grote gangpaden, maar super smalle paadjes van nog geen halve meter. Want een breed pas is zonde van de ruimte, toch? Ze verkochten er letterlijk alles, van textiel tot kikkers en van speelgoed tot de meest vreemde kruiden.

Later de dag dachten we even lekker rustig in het park bij het Hoan Kiem meer te gaan zitten, nou dat is goed mislukt. Na nog geen tien minuten was de rust over. Er kwamen een paar studenten van de universiteit naar ons toe die wilden oefenen in Engels praten, nou prima, leuk juist! Ik ben er ook weer achter gekomen waarom die Aziaten geen Engels kunnen. Die krijgen alleen maar theorie lessen en verder geen uitspraak... Dat schiet dus echt niet op. Verder horen ze ook nooit Engels, alle TV programma's zijn gesynchroniseerd en de Vietnamese taal heeft geen enkele relatie tot het Engels. Ik dacht die studenten gaan na 20 minuutjes wel weg, verkeerd gedacht... 2,5 uur later zaten we er gewoon nog steeds en onze klas was flink uitgebreid. Er stonden uiteindelijk wel 20 mensen om ons heen en op dat moment waren we er wel klaar mee.

Het was ondertussen etenstijd en we hebben iets super geks gegeten. Het was een soort wrap van rijst noodles met heel gekruid vlees erin en wat groenten. Waarschijnlijk klinkt dit heel erg lekker, dat was het ook, alleen was de opmaak iets minder smaakvol. Door die rijst noodle rolletjes zag je namelijk het gekruide vlees, wat er nog al zwart en snotterig uitzag, een beetje als inktvis!

Kortom, alles is wennen, maar dat is heerlijk, we genieten vollop en zijn heel erg blij dat we na al dat sparen precies kunnen doen waar we zin in hebben. We zijn aan het genieten!

• 06 Oktober 2015 - 12:37

WIlma:

Hoi isabel, klinkt fantastisch. Wat een ervaring doe je daar op. Idd, sommige dingen herkennen we nog uit China, verkeer, geuren en eten, mmmm. Enjoy!

• 06 Oktober 2015 - 20:05

Tom: